Kawasaki preukázali potenciál vodíkového pohonu – ale je to naozaj odpoveď?

Motocykel používa motor založený na štvorvalcovom Ninja H2 s objemom 998 cm3 . Je prispôsobený tak, aby umožňoval priame vstrekovanie vodíka a je umiestnený v upravenom podvozku zo športovo-turistického Ninja H2 SX .

Na videu, ktoré zverejnila Kawasaki, je možné vidieť, ako sa prototyp plní na špeciálnej vodíkovej čerpacej stanici, ako aj jazdí na trati. Zavedenie akýchkoľvek budúcich vodíkových modelov bude závisieť od dostupnosti tejto infraštruktúry, pričom novozvolená vláda už hovorí, že chce ukončiť predaj nových spaľovacích áut do roku 2030 .

Kawasaki určite verí, že palivo má potenciál. „Vodíkové motory produkujú energiu ako bežné benzínové motory: vzduch sa nasáva, zmiešava sa s palivom a potom sa spaľuje,“ povedal vedúci projektu Satoaki Ichi. „Pri spaľovaní vodíka vzniká voda. Ak držíte ruku v blízkosti koncovky výfuku, môžete cítiť, že je vlhká. Je to ako zvlhčovač na kolesách.“

Motor znie veľmi podobne ako to, čo očakávate od benzínového stroja, ale nedá sa uniknúť obrovskej zadnej karosérii, v ktorej sú umiestnené palivové nádrže na vodík.

Typická 15-litrová nádrž na benzín váži okolo 12 kg. Vodík má takmer trojnásobnú energetickú hustotu, takže by ste mohli získať podobné množstvo energie/rozsah od približne 4 kg, ale pri atmosférickom tlaku by 4 kg vodíka zaplnili 44 000 litrov priestoru. To by bola kocka asi 3,5 metra pozdĺž každej hrany.

Kawasaki vyvíja motorku ako súčasť svojho príspevku do výskumného združenia, ktoré zahŕňa aj Honda, Yamaha, Suzuki, Toyota a ďalšie. Ich prvým bežeckým projektom bolo HySE-X1 – terénne pretekárske auto, ktoré sa v januári zúčastnilo Mission 1000 Challenge na Rallye Dakar 2024.

Ešte v júni sa MCN rozprávalo so špecialistami na vývoj motorov MAHLE Powertrain so sídlom v Spojenom kráľovstve , ktorí spolupracujú s výrobcami motocyklov a automobilov, a diskutovali o životaschopnosti zdroja paliva v budúcich dvojkolesových vozidlách. Povedali nám, že skladovanie je kameň úrazu.

Obchodný a marketingový riaditeľ John Hollingworth povedal: „Snažili sme sa prísť na to, či by sme mohli na Rally Dakar nasadiť motor s vodíkovým spaľovaním a problém je, keď sme robili výpočty… museli by ste mať pol metra. priemer, trojmetrová nádrž.“

Zdroj: https://www.motorcyclenews.com/